Šī gada 20. septembrī 6.a klase ar skolotāju Ingunu Rakuli un 6.e klase ar skolotāju Unu Moiseju devās ikgadējā mācību ekskursijā. Šogad abas klases piedalījās A/S „Latvijas Valsts meži” organizētā ekspedīcijā. Tur bērniem bija iespēja divas stundas pavadīt mežā svaigā gaisā, uzzināt daudz jaunu par mežu audzēšanu, kopšanu, ciršanu un kokmateriālu pārstādi, kā arī iepazīties ar mežkopību saistītām profesijām.

Mums, ekspedīcijas apmeklētājiem, tika iedota īpaša darba burtnīciņa, kuru mēs aizpildījām, apmeklējot visas desmit organizētāju sagatavotās darba stacijas. Burtnīciņu jo interesantāku padarīja pievienotās karikatūras.

 

  • Pirmajā stacijā „Iepazīstam meža zinātni” mums bija jānovērtē koki pēc to selekcijas jeb atlases pazīmēm. Tāpat bija jāizmēra augsnes skābums paraugos, kā arī uzzinājām, kā visvienkāršāk skābu augsni padarīt neitrālu.
  • Otrajā stacijā „Skaitām kokus” uzzinājām, kā tiek noteikts aptuvenais kociņu daudzumu mežā.
  • Trešajā stacijā „Kopjam jaunaudzes” tika stāstīts un rādīts, kā rūpēties par jauno mežu, atbrīvojot iestādītos kociņus no nezālēm, lai tiem piekļūtu saules gaisma.
  • Ceturtajā stacijā „Retinām mežu” uzzinājām, kā jāretina koki, t.i., kādi darbarīki nepieciešami koku zāģēšanai, kādā apģērbā jādarbojas ar meža tehniku. Mums bija jāatrod arī kāds kociņš, kas būtu jānocērt atbilstoši labas mežsaimniecības praksei.
  • Piektajā stacijā „Mērām koku augstumu” mēģinājām noteikt koku augstumus ar pēdu, kā arī 15 cm gara un 20 cm gara kociņu palīdzību.
  • Nākamajā pieturā „Aizsargājam mežu” bija jāvēro pieci koki un jānosaka, kas tiem ir radījis kaitējumus – dzīvnieki, kāda dabas parādība vai kukaiņi?
  • Septītajā stacijā „Atklājam koksnes produktus” ekspedīcijas gide pastāstīja, kādos produktos kā izejviela ir izmantota koksne. Pārsteidzoši bija uzzināt, ka gan auduma, gan ziepju burbuļu, gan tablešu ražošanā ir izmantota koksne.
  • Astoto staciju sauca „Atpūšamies dabā”. Tur mielojāmies ar līdzpaņemtajiem gardumiem, jautri tērzējām un pārspriedām, kas katram no līdz šim redzētā vislabāk bija paticis. Protams, neiztika arī bez blēņošanās.
  • Devītajā stacijā tika skaidrots, kāpēc ir labi būvēt zaļi, t.i., būvēt koka mājas.
  • Pēdējā stacijā „Nosakām koku vecumu” vērojām, kā augošam kokam tiek noteikts vecums un mēģinājām to darīt arī paši.

 

Pavadītais laiks svaigā gaisā un ar kājām noietie kilometri ne pa jokam mūs nokausēja, tomēr, manuprāt, tas bija tā vērts. Iesaku arī citām klasēm doties šajā pārgājienā. Tas noteikti labāk palīdz izprast izteicienu „Mežs – Latvijas zaļais zelts”.

 

Emīlija Vandere, 6.e klase