ESF projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros Jaunmārupes pamatskolā februārī notika 7.-9.klašu karjeras izglītības pasākums “Izvēļu maratons”, kurā 19.februārī ar 7.-8.klašu skolēniem tikās personīgās produktivitātes treneris Kristaps Kravalis un 25.februārī 9.klašu audzēkņi tikās ar SIA “Arodaģentūra” vadītāju Agnesi Megni.
7.-8.klašu jaunieši uzzināja, kas atšķir jauniešus, kas veiksmīgi izvēlas savu karjeru un dzīves ceļu no tiem, kam tas neizdodas tik veiksmīgi? Dzirdēja praktiskus piemērus no dzīves un konkrētus principus, ko šie cilvēki ir ievērojuši; Kristaps Kravalis iepazīstināja ar iedvesmas stāstiem no citu personību dzīvēm, kas noslēdzas ar apgalvojumu – veiksmīgas karjeras un panākumu pilnas dzīves pamatā ir “kodols” (5 svarīgi jautājumi). Caur jautājumiem, sarunu un praktiskiem uzdevumiem, vingrinājumiem tika iets cauri katram no šiem 5 jautājumiem, izprotot pielāgojot to ikdienas dzīvei; nodarbības noslēgumā bija atgriezeniskā saite par to, ko katrs jaunietis “paņems līdzi” no nodarbības.
25.februārī pasākuma ietvaros 9.a un 9.b klase tikās ar SIA Arodaģentūra vadītāju Agnesi Megni, kura jauniešiem sāstīja mūsdienīgu un aktuālu teoriju, gatavojoties darba attiecībām un profesijas izvēlei; kas skolēniem būtu nepieciešams, gatavojoties darba attiecībām un profesijas izvēlei. Skolēnus rosināja domāt par to, kā sagatavot sevi darba tirgum jau šodien – kur iegūt pieredzi, zināšanas un prasmes, kas būs noderīgas darba attiecībās. Tika veidota izpratne par to, kādas rakstura īpašības darba tirgū šobrīd ir vispieprasītākās.Saruna diskusijas veidā bija par to, kāda katram ir loma un atbildība profesijas izvēlē. Darbs ar eksistenciālo jēgu, motivāciju, mērķiem. Mērķu izvēle, mērķtiecības pārbaude ar vingrinājuma “Šķēršļu josla” palīdzību. Skolēnus rosina domāt par savu tēlu/personību – vizuālo tēlu, raksturu, personības iezīmēm un sociālo tīklu spēku un ietekmi.
Skolēnu atziņas:
- Es no viņa stāstītā sapratu, ka ja pat tu ļoti gribi, lai tev kaut kas izdotos, tev tas tāpatās var nesanākt. Tā teikt mēs mēģinām ”tecēt pa straumi”, bet tas ne vienmēr sanāk. Un arī viņam tas sākumā neizdevās, bet, tad viņš devās tieši ”pretstraumē” , jo saprata, ka sākumā viņš devās pilnīgi nepareizā virzienā, kas viņu nenovestu līdz Portugālei. Es piekrītu, ka nekad nevajag padoties, ja pat domā , ka cerību vairs nav, bet tās ir tikai tavas domas, tāpēc cerības vēl var būt.
- Manuprāt, bija interesanti noklausīties Kristapu Kravali un uzzināt par viņa braucienu uz Portugāli. Es sapratu to, ka dažreiz dzīvē mēs vienmēr gribam, lai mums viss izdodas, bet tas ne vienmēr izdodas. Mēs mēģinām ”tecēt pa straumi”, bet ne vienmēr sanāk. Tāpat arī viņam uzreiz tas neizdevās, bet tomēr viņš turpināja savu ceļojumu, neskatoties uz to, ka sākumā devās nepareizā virzienā. Es piekrītu, ka nekad nevajag nolaist rokas. Angļu valodā ir labs teiciens: ”Never give up!” Es tam piekrītu :).
- Pēc lekcijas es jutos motivēta un šī lekcija bija ļoti noderīga un motivējoša! Lektors lieliski pasniedza lekciju, tā bija ar dziļu domu. No lekcijas varēju mācīties 3 lietas, ka reizēm vajadzētu pamainīt vidi, cilvēkus apkārt sev, un pieņemt kritiku.
- Mana galvenā atziņa – nevajag padoties problēmām, tās ir jārisina. Dažreiz ir jāiet pret straumi – nevajag darīt tikai to, ko pārējie domā un uzspiež, vajag realizēt savas ieceres.
- Iemācījos ka jāseko savam lielajam zilonim (vecākam gudrākam kuram vēlas līdzināties).
- Man ļoti patika tikšanās – lika man aizdomāties par maniem draugiem un lietām, ko es darīšu. Jāmēģina – ja nesanāks – mēģini ko citu.
- Mana atziņa – ja tu esi kompānijā, kura tevi velk uz leju, tad varbūt vajag mainīt vidi un cilvēkus. Jāseko labajam.
- Vajag uzklausīt kritiku, bet pašam ir jādomā ar savu galvu un jānovērtē viss pašam.
- Cilvēkus iedala 2 daļās – pret straumētāji un melnā masa Lai kļūtu par pret straumētāju, jāizdomā savi veidi, kā kaut ko darīt. Jāatrod cilvēku, kas tevi iedvesmo; neņemt vērā negatīvos komentārus; izkļūt no komforta zonas.
Solvita Lauzēja, pedagoģe karjeras konsultante