No 10. līdz 14. janvārim Turcijas pilsētā Kilis notika Erasmus + projekta “Communication is an art” ceturtā mobilitāte, kurā piedalījās Jaunmārupes pamatskolas 8. un 9.klases skolēni: Mārtiņš Ozoliņš, Luīze Graudiņa, Kārlis Spilbergs, Patrīcija Mediņa un Markuss Drengers, kopā ar skolotājām Laura Buravcovu un Ilzi Graudiņu. Arī šoreiz visu dalībvalstu izglītojamie dzīvoja viesģimenēs, kur nepastarpināti varēja iepazīt Turcijas kultūru, tradīcijas, viesmīlību un dzīvesveidu. Šīs mobilitātes temats bija “Radīt, lai komunicētu”, kuras mērķis bija dalībniekiem attīstīt piederības sajūtu cilvēku grupai, kas strādā kopā, lai sasniegtu vienus un tos pašus mērķus. Mobilitātes laikā skolēni attīstīja komunikācijas prasmes, paplašināja valodu prasmes un starpkultūru prasmes, sadarbojoties ar citu valstu skolēniem, prezentējot savu valsti un mūsu skolēnu izveidoto komunikācijas spēli ar interaktīviem uzdevumiem, kuru izpildē tika iesaistīti visi mobilitātes dalībnieki. Projekta aktivitātes veicināja skolēnos sevis apzināšanos un motivāciju attīstībai, vairoja pašapziņu un pašcieņu, kā arī nostiprināja vispārējās zināšanas un izpratni par ES un Turcijas nacionālajām vērtībām.
Mobilitātes pirmajā dienā visi projekta dalībnieki tika uzņemti Abdurrahman Iyigun Ortaokulu skolā un visu projekta dalībnieku iepazīšanās ar skolas vadību. Turcijas skolēni sagaidīja viesus un iepazīstināja ar savām nacionālajām dejām, mūzikas instrumentiem un tautas kostīmiem. Svinīgajā atklāšanas pasākumā piedalījās arī vietējo mediju žurnālisti. Visi devāmies skolas apskatē un iepazināmies ar Turcijas izglītības sistēmu, skolas vēsturi un tradīcijām. Tālākajā dienas laikā notika vairākas aktivitātes un spēles, ar mērķi veicināt starpkultūru dialogu starp skolām un valstīm. Katras valsts skolēni un skolotāji prezentēja projekta mājas uzdevumu un veidoja izstādi par tēmu “Create to communicate”, notika katras dalībvalsts skolas un valsts prezentācijas. Dienas noslēgumā bija tikšanās un saruna ar izglītības pārvaldes pārstāvjiem par aktualitātēm un izglītības jautājumiem Turcijā un katrā no dalībvalstīm.
Otrajā mobilitātes dienā kopā ar Turcijas skolas skolēniem un skolotājiem devāmies uz kultūrvēsturisko Hatay provinci pie Vidusjūras piekrastes. Apmeklējām vairākus kultūrvēsturiskus objektus un guvām priekšstatu par vēstures mantojumu un notikumiem. Apmeklējām Antakijas Arheoloģisko muzeju, Habibi mošeju, Senās Anatolijas tirgu un pirmo kristiešu baznīcu, kas izveidota kalna alā Sv.Pētera baznīca.
Trešajā projekta dienā norisinājās darbs ar projekta uzdevumiem skolā, mācību stundu apmeklējums un iesaistīšanās mācību procesā. Devāmies uz Olīvju ziepju muzeju iepazīšanāmies ar ziepju veidošanas tehnoloģisko procesu. Skolēni un skolotāji apmeklēja jauniešu sporta un attīstības centru, kur notika skolēnu radošās darbnīcas, marmorēšana un kopīga saliedēšanas spēlējot sporta spēles .
Ceturtajā mobilitātes dienā kopā ar Turcijas skolas skolēniem, skolotājiem un vecāku pārstāvjiem devāmies uz Gaziantepas pilsētu, kurā pilsētas cietoksni, vecpilsētas centru, seno pilsētas tirgu. Gida vadībā uzzinājām par pilsētas vēsturi un izveidošanos. Iepazināmies ar dažādiem tradicionālajiem sieviešu rokdarbu izstrādājumiem. Apmeklējām vienu no Turcijas lielākajiem Zooloģiskajiem dārziem, kurā skolēni apskatīja vairākus retus dzīvniekus, putnus un zivis.
Notikumiem bagātās nedēļas noslēgumā dienas pirmajā daļā notika darba ar projekta uzdevumiem skolā, tika apmeklētas mācību stundas. Turcijas skolotāji prezentēja savas valsts kultūras mantojumu Eiropas kontekstā. Katrs mobilitātes dalībnieks svinīgi saņēma projekta sertifikātu par dalību projektā. Noslēguma pasākumā skolā dalībnieki veica projekta uzdevumu un aktivitāšu izvērtēšanu un kopīgās sarunas tika plānoti tālāk veicamie projekta uzdevumiem. Skolotāju darba grupa strādāja pie projekta tālākās darbības plānošana un projekta nākamās mobilitātes plānošanu uz Rumāniju jau aprīli.
Atgriežoties no projekta mūsu skolas skolēni dalījās iespaidos un gūtajā pieredzē ar citiem skolas skolēniem.
Stāsta: Luīze: Projekts ‘’Erasmus +” iespēja iepazīt pasauli, izzināt kultūru, baudīt ēdienu un sadraudzēties ar cilvēkiem, kas var mainīt tavus uzskatus. Šajā braucienā mani visvairāk pārsteidz cilvēki – viņu sirsnība, atklātība, dāsnums, pacietība. Es uzzināju kā bērni mācās, kāds viņiem ir režīms un kāda ir viņu ikdienas dzīve. Mani uzņēma ļoti sirsnīga ģimene, kura mani pieņemam, kā meitu. Tas bija milzīgs satraukums, bet laikam ejot es pieradu un ar asarām acīs mēs šķīrāmies! Bija jārisina situācijas, valodas barjeras dēļa, jādzīst, ka Turcija gan pieauguši, gan bērni ļoti švaki zina angļu valodu. Es varu tikai pateikties angļu valodas skolotājiem par to kā mēs zinām šo valodu. Projekta mērķis ir komunikācija, kas godam izdevās! Ikdienu mēs bijām kopā bērniem, skolā, ekskursijās, kas veidoja draudzīgas attiecības ar visiem projekta dalībniekiem. Mēs runājām, dziedājām autobusā, dejojām, veidojām komunikāciju pēcpusdienas sarunās.
Paldies par šo iespēju skolai un skolas skolotājiem, ka rod mums tādu iespēju ceļot un iegūt pieredzi, kuru nekad neaizmirsīsim!
Patrīcija: Projekts man sniedza ļoti lielu pieredzi, tas ļāva izprast un iepazīt turku kultūru, dzīves veidu, tradīcijas un ģimenes ikdienu. Projekta laikā piedzīvoju un izjutu visdažādākās emocijas. Sākumā tas noteikti bija uztraukums , to visvairāk izjutu tieši atbraucot no lidostas uz skolu, kur mūs sagaidīja viesģimenes, vienīgās domas bija ‘’tā, kur es tagad iešu, kur mani vedīs?’’ , ‘’vai viņi sapratīs mani un vai es sapratīšos ar viņiem?’’. Uztraukums nebija ilgs , domājot pozitīvi un par iespēju iegūt ko jaunu , viss noritēja lieliski. Pati spilgtākā atmiņa , ko manuprāt nespēšu aizmirst, bija ceturtā projekta diena ,kad pēc jautri un interesanti pavadītās dienas skolā , atgriežoties mājas ,vakarā ģimene mani pārsteidza ar kūku un svecītēm ,lai atzīmētu kopā jau gandrīz pavadīto nedēļu. Šīs mazais pārsteigums mani tā sirsnīguma dēļ saraudināja un noteikti paliks par spilgtu atmiņu . Projekta ietvaros, ne tikai redzēju pavisam neredzētus skatus ,skaistas vietas un piedzīvoju lielu vairumu emocijas , bet arī ieguvu jaunus draugus. Lai gan komunikācija nedaudz sagādāja grūtības ,tas neliedza iepazīt savu viesģimeni un skolā satiktos bērnus. Vēljoprojām uzturu kontaktus ar meiteni pie kuras paliku un arī jauniešiem no citām dalībvalstīm, kas piedalījās projektā. Esmu ļoti priecīga un pateicīga par šādu iespēju! Noteikti izmantošu šādu iespēju ,ja tāda radīsies , arī turpmāk! Un iesaku katram jaunietim piedalīties šādos projektos!
Kārlis: Iespēja piedalīties šādā projektā bija kaut kas pavisam jauns un interesants. Es ieguvu lieliskas atmiņas un pieredzi. Nekad neaizmirsīšu, ka viesģimenē piedzima bērniņš un es devos uz slimnīcu, lai viņu apskatītu, šī atmiņa man paliks kā ļoti mīļš notikums. Visgrūtāk laikam bija pierast pie viesģimenes, jo visiem trūka angļu valodas zināšanu, kā arī ēdiens bija neierasts. Bet tas viss neliedza iegūt noderīgu pieredzi nākotnei un ļāva iepazīt un apskatīt citas valsts kultūru. Esmu pateicīgs, ka man šāda iespēja tika dota.
Markuss: Šis brauciens Erasmus+ projektā mums un visiem pārējiem, kas arī brauca, kā viens liels piedzīvojums nezināmā zemē. Šī brauciena laikā mēs uzzinājām, kādas ir vietējo un atbraukušo ciemiņu ikdienas dzīves. Dažiem ir labākas, dažiem ne tik labas, bet katram bija savādāki bonusi, kas citiem nebija un manuprāt tā ir galvenā lieta, ka mēs savstarpēji varējām ar tiem dalīties. Man ir jāpasaka liels paldies organizatoriem, skolotājiem, viesģimenēm un visiem pārējiem kas piedalījās šajā projektā, jo pateicoties viņiem, mēs atbraucām mājās ar lieliskām atmiņām. Spigtākās atmiņas no šī brauciena bija iespēja pavadīt laiku pavadīt ar jauniegūtajiem draugiem un viesģimenēm. Grūtāka lieta bija sākumā pierast pie apkārtnes, jo neko nezināju, bet beigās viss atalgojās. Es ļoti gribētu vēlreiz piedalīties šadā projektā, jo nekad nevar zināt kas tevi sagaida, bet zinu to ka piedzīvojums vienmēr izvērtīsies ideāls. Ja kāds baidās piedalīties, ļoti iesaku pārdomāt un aizbrukt kādu reizi, jo šie braucieni tevi nekad nepievils.
Mārtiņš: Brauciens uz Turciju bija ļoti labs veids , kā izzināt jaunu kultūru. Braucienā laikā ieguvām daudz jaunus draugus un uzzinājām to, cik daudz mums patiesībā ir. Esmu ļoti pateicīgs par iespēju piedalīties šādā projektā un saku lielu paldies visiem organizatoriem un ģimenei, kas mani uzņēma.
Katru rītu devāmies uz skolu, kur pavadījām 2-3 stundas, iepazīstoties ar Turcijas izglītības sistēmu. Tā bija neaizmirstama pieredze, jo iespēja pavadīt laiku citas kultūras bērnu vidū palīdzēja mums labāk izprast, ar kādām problēmām viņi sastopas, kas ir aktuāls un kāda ir viņu ikdiena un arī to cik ļoti mums jānovērtē mūsu ikdienas dzīve mājās- Latvijā. Viena no lietām, kas spēja pārsteigt un iedvesmot, bija cilvēki. Viņu dzīvesprieks, enerģija un laipnība mūs pavadīja visas nedēļas garumā. Lai gan bērni, kas mācījās skolā, pārsvarā bija jaunāki par mums, tas neliedza iegūtu jaunus draugus un izjust viņu velmi komunicēt. Skolas skolotāji bija ļoti sirsnīgi un viesmīlīgi, katru rītu cenšoties mūs iepriecināt uzsākot sarunu vai vienkārši apvaicājoties par to kā jūtamies. Vēl joprojām sazināmies ar skolas bērniem un viesģimenēm, jo cilvēki, kurus iepazinām, paliks atmiņā kā viena no projekta un dzīves sniegtajām vērtībām.
Kopumā bērni atzīst: Šis brauciens iedvesmoja būt atvērtiem jauniem piedzīvojumiem un “izrauties” no rutīnas, izkāpjot no savas komforta zonas un pieņemot mums sniegto. Viens no lielākajiem ieguvumiem, kura dēļ iesaku arī citiem piedalīties ārvalstu projektos, ir svešvalodu zināšanu uzlabošana. Šīs nedēļas laikā, komunicējot angļu valodā, varēja just, ka paplašinās vārdu krājums un prasmes ne tikai mums, bet arī Turcijā iepazītajiem bērniem, kam ikdienā angļu valoda nav nepieciešama vairāk par angļu valodas mācību stundu, kura skolā ir izvēles priekšmets.
Dalība šajā projektā ir viena no labākajām dzīves pieredzēm, kas līdz šim iegūta, jo tā pilnveidoja zināšanas par Turciju un tās kultūru, uzlaboja komunikācijas prasmes un parādīja, ka valoda nav šķērslis, lai sarunātos un komunicēt var arī savādāk, kas bija arī šī projekta mērķis, radīja neaizmirstamas atmiņas, kā arī satuvināja mūs.