Laika posmā no 14.10.2011 līdz 19.10.2011 COMENIUS projekta ietvaros tikāmies Turcijā, Ispirā ar projekta dalībvalstīm – Lietuvu, Ungāriju, Rumāniju, Poliju, Spāniju un Turciju. Tikšanās laikā katra dalībvalsts prezentēja Ungārijas tautas pasakas “Preslea un zelta ābele” iestudēšanas procesu. Spānija bija sagatavojusi nelielu video sižetu par Comenius nedēļu skolā. Toties mēs varējām dalīties pieredzē ar vasaras nometni sadarbībā ar Lietuvas skolu. Kopā ar lietuviešiem bijām iestudējuši vairākas dziesmas un kopā izveidojās interesants iestudējums ar kopīgām dziesmām – mums savs, bet lietuviešiem citādāks. Visiem projekta partneriem bija interesanti vērot mūsu kopīgo darbu.
Turcijā mēs viesojāmies trīs pilsētās – Trabzonā (pašā Melnās jūras dienvidaustrumu krastā), Erzurumā un Ispirā. Pati Turcijas projekta dalībnieku skola atrodas nelielajā Ispirā, netālu no Erzurumas. Turki mūs iepazīstināja ar seno un notikumiem bagāto Turcijas vēsturi, apmeklējām celtnes, kas ir būvētas vēl pirms mūsu ēras. Apskatījām bagātīgos tējas un lazdu rieksu laukus, kas aug pat visstāvākajos kalnos un nogāzēs. Tējas audzēšana ir svarīga lauksaimniecības nozare, īpaši šajā mitrajā Melnās jūras piekrastē un arī neatņemama Turcijas kultūras sastāvdaļa. Neviena maltīte vai vienkārša viesu uzņemšana neiztiek bez tējas dzeršanas rituāla.
Turciju iepazinām kā ļoti kontrastainu zemi, bagātu ar tradīcijām, vēsturisku un vienlaicīgi modernu. Turcijas ģeogrāfiskais stāvoklis starp Eiropu un Āziju, rietumiem un austrumiem ienes savdabīgu kultūru sajaukumu. Tā kā mēs bijām pašos Turcijas austrumos, mazāk bija jūtams modernais Eiropiešu dzīves stils, vairāk tradīcijas, vēsturiski iesakņojušās lietas. Tomēr tas netraucē Trabzonai būt pilsētai ar pasaules slavenām universitātēm un savu augsto profesionalitāti pierādījušām slimnīcām.
Izglītības ir vērtība, to mums apliecina arī redzētais Turcijā. Nelielajā pilsētiņā Ispirā, kas atrodas vairāku kalnu grēdu ielenkumā ir vairākas vidusskolas, pamatskolas un sākumskolas, kā arī pirmsskolas izglītības iestādes. Skolās, protams, lielākoties strādā vīrieši, valda stingra disciplīna un kārtība, skolēni valkā skolas formas. Mūs ļoti pārsteidza tas, ar kādu degsmi un atdevi skolēni un skolotāji bija sagatavojušies projekta dalībnieku uzņemšanai, kā bija sagatavojuši savu nacionālo pasakau par “Pikgalvaino puiku Keloglanu”. Viss pasakas iestudējums bija ļoti augstā līmenī. Sagaidot viesus turku bērni dejoja nacionālās dejas un tika spēlēti tautas instrumenti. Tikāmies ar Ispiras pilsētas mēru, kurš apstiprināja, ka izglītības sistēmas jautājumi un izglītības iestāžu attīstībai ir ļoti liela nozīme viņu pilsētā.
Kopējā konferencē vienojāmies, ka nākamā tikšanās būs Spānijā no 17. līdz 21.februārim. Kā arī tuvojas projekta noslēguma tikšanās reize pie mums – Latvijā.